Hur viktigt ...

Hur viktigt är det att vara människor till lags? Är det så att man ska ställa upp och alltid vara "på", så att man inte annses vara tråkig.
Är det så man mäter sina riktigt vänner? Att man faktist kan vara sig själv och säga "nej, tyvärr jag är för trött" eller "jag vill helt enkelt inte". Och kunna säga detta och få tillbaka ett respekterande förstående istället för en sne blick och sen få höra att man är tråkig.

ORKA!

Jag är så less på att bli dömd för att jag inte är årets festprisse och inte alltid vill vara med och fördriva nätterna på stan.
Jag vill ha sånna vänner som tycker om mig för den jag är och inte lägger någon större vikt på att jag inte alltid har den orken, utan att jag är en hemmakvällskille.

Det här ovan skrevs en kväll i Kortedala under mitt andra år på Wendelsbergs Folkhögskola. Jag var en aning less då tydligen.
Sen när jag började på Performing Arts School, bestämde jag mig för att visa vem jag var.
Jag är som sagt en hemmakvällskille. Det är vad jag är och nu finns det bara kvar vänner i mitt liv som tycker om mig ändå.

Men jag har börjat fundera mer på om jag är för snäll? Låter jag bara saker som skett passera och sen "glömma" dom. Hur mycket ska man ta för att livet ska fortsätta vara bra?
Jag vet inte...


Kommentarer
Postat av: Hanna

Älskling! Har du skrivit på bloggen utan att meddela mig! Tur att jag fortfarande ändå uppenbarligen kollar den då och då ibland!



Att vara till lags är något man gör i underläge för att komma sig dit man vill via approval från nån annan. När det är man själv som sätter reglerna så behövs sånt inte längre. Då är det tvärtom folk som gör dig till lags. Jag tycker inte att du ska göra nån till lags, visa vem det är som bestämmer!



Men handlar det verkligen om att vara till lags när man går med på att följa med ut en kväll? Handlar det inte snarare om att bjuda till? Folk vill umgås med dig, du säger nej. Det är jävligt tråkigt av dig i så fall. Blir det inte lite icke-nämnd fd klasskamrat som dissar umgänget, men sen biter det henne i rumpan när hon upptäcker att hon inte har några vänner. Kanske måste man bjuda till för att ha vänner. Om det nu är det man vill.



Eller kanske var det egentligen inte du som var tråkig denna kväll utan din lama flickvän (inte jag) som blev arg när du var ute och drack öl med dina vänner istället för att vara hemma med henne, och du fick dåligt samvete.



Men du är ju en hemmakvällskille, det är sant. Och en mycket mysig sådan, så även jag blir fördärvad av det. Jag tror det funkar för dig. Men ibland bör man bjuda till.



Angående snällheten så säger jag som vanligt ta ingen skit. Det funkar asbra för mig. Jag har ju så många vänner. Sanningen är nog att de flesta människor kommer att svika dig förr eller senare, och det är något du måste acceptera om du vill ha många vänner. Själv föredrar jag att inte ta skit, men det resulterar ju i begränsat umgänge.



Puss jag älskar dig.

2010-06-02 @ 20:43:58
URL: http://sonning.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0